Een nieuwe baan!! - Reisverslag uit Woking, Verenigd Koninkrijk van Anouk Heijden - WaarBenJij.nu Een nieuwe baan!! - Reisverslag uit Woking, Verenigd Koninkrijk van Anouk Heijden - WaarBenJij.nu

Een nieuwe baan!!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Woking

Ollaaaaa,

ja ja, jullie lezen het goed. Ik heb een nieuwe baan!! Vanaf 4 september ben ik officieel leerkracht van Year 1 (groep 3) op Broadmere Primary school in Sheerwater. (Zo'n 15 min. fietsen van Woking)
Maar hoe kom ik daar nu aan..

Op 22 Juni kwamen we terug uit Peru en zei ik tegen Ingmar 'ik heb geen zin meer. Ik wil terug naar Nederland en daar voor de klas. Lekker fulltime juffie zijn, mijn eigen klasje hebben!'
'Oke,' zei Ingmar, 'dan kijk maar of er vacatures zijn'.
(Bluf van Ingmar, die had al door dat er weinig vacatures open staan maar toch ging ik op zoek).
Bij de Vorsenpoel in Boxtel zou er eentje zijn, ik gebeld, wordt binnen de stichting opgevuld. Verder gekeken, maar geen vacatures (alleen in de randstad maar dat was niet mijn idee van ideale locatie hihi).

'Probeer het dan gewoon hier,' zei Ingmar.
Ik stribbelde wat tegen aangezien ik er niet van overtuigd was dat mijn Engels goed genoeg zou zijn om kinderen les te geven.
'Je merkt vanzelf wat ze van je Engels vinden wanneer je solliciteert. Als ze je aannemen zal het goed genoeg zijn,' zei Ingmar.

Toen ik de moed gevonden had om dan in ieder geval online eens te kijken of er vacatures zijn bleek dat half Woking een leerkracht zoekt. En toen ik de volgende dag op de Nursery kwam zei Izabela (een collega) dat ze een nieuwe baan had gevonden op een basisschool! Kort gezegd vind ik deze collega niet heel geschikt als leerkracht hihi, dus ik dacht als zij het kan dan kan ik het zeker!
Dus 's avonds achter de computer en solliciteren! Wat ik al vanaf het begin geleerd heb bij het zoeken naar een stage plek of baan, ga langs bij de school! Dus heb ik me ziek gemeld op de Nursery (heel stout, I know hihi) en ben ik bij 4 verschillende scholen langs gegaan. Bij het binnenlopen van de scholen dacht ik al 'ja, dit is wat ik weer wil!'.
Er waren meteen twee scholen die het goed vonden dat ik binnengelopen was en mij uitnodigde voor een gesprek.
Wat nieuw voor mij was (wel heel erg goed vind ik persoonlijk) is dat je hier in England les geeft tijdens je sollicitatie. Er zitten dan 3 a 4 mensen achter in de klas en zij observeren hoe jij het doet. Dus ik kreeg van een school een mailtje over een groep 7, aan het moest ik een creatieve les geven en van de andere school voor een groep 3, aan hen moest ik een schrijfles geven met het onderwerp 'enchanted woodlands'. (Betoverde bos). Voor groep 7 had ik vrij snel door dat ik geen teken of handvaardigheid les wilde geven, ik wilde creativiteit anders invullen. Ik kwam op het idee om hen in groepjes iets te laten uitvinden. Samen met Ingmar kwam ik toen op het idee om een kleine les te geven over Elon Musk (van Tesla auto's en SpaceX ruimtevaard weet je wel hihi). Ik maakte een Prezi over de vier grootste projecten van deze man op het moment en na aanleiding hiervan moesten de kinderen in groepjes zelf met een uitvinding/idee komen van iets dat de wereld verbeterd.
De les was zeer geslaagd en ik vond het fantastisch om weer voor de klas te staan. Mijn Engels leek als vanzelf te gaan en het gesprek daarna met de observatoren ging ook prima.

Op de andere school bedacht ik een les aan de hand van Winnie the Witch (Hennie de heks). Wat ik in de kleuterklas op Petrusschool deed was 'schrijfdans'. Hiermee leren de kinderen de bewegingen van schrijven en maken zij de spieren los in handen, polsen en armen. Dit was mijn eerste deel van de les (bleken de leerkrachten achteraf helemaal geweldig te vinden, zou iedere schrijfles moeten gebeuren) daarna gingen de leerlingen letters overschrijven en tot slot zelf een woord schrijven. Ook deze les was zeer geslaagd.

Beide scholen boden mij dezelfde dag nog een contract! Oef, welke moet ik nu kiezen. Vond ze beide erg leuk! Uiteindelijk gekozen voor groep 3. Ik vind groep 7 erg leuk maar die kinderen rekenen en grammatica geven in het Engels is misschien toch nog boven mijn niveau hihi.
Dankzij Ingmar nog wat onderhandeld over het salaris dus het eindresultaat is top!!

Meteen door mijn nieuwe collega's uitgenodigd om naar de afsluitende bbq te komen dus al in een gezellige sfeer kennis gemaakt met iedereen. (Niet dat ik alle namen onthouden heb hihi).

Toen moest ik op de Nursery aangeven dat ik ontslag nam, dat was iets lastiger. Zeker om dit tegen Sophie te vertellen. Gelukkig zei ze meteen dat ze wist dat ik graag voor de klas wilde staan en dat ze het een goede stap vond. Onze vriendschap zal er ook niet door veranderen, alleen moet zij een nieuwe collega vinden die net zo goed en gezellig is hihi.

Ben nu al 2 keer op school geweest om wat voorbereidend werk te doen. Heb mijn klasje ingericht en dacht 'ik zal de lesmethoden eens gaan doorspitten'. Wat denk je, hier in Engeland kennen ze dat helemaal niet!
Ik was echt even met stomheid geslagen, ik dacht 'hoe geef je dan les?!'
Nu blijkt dat ze de leerlijnen per jaar op een rij hebben staan en de leerkrachten van eenzelfde groep (Er zijn 3 groep 3 leerkrachten) ga je dan omtafel om te bekijken wat voor lessen je kunt geven om deze leerlijnen te behalen. Wat een werk!! Dat doet een methode toch juist hihi! Nu ben ik dus heel druk bezig om een heleboel lessen voor te bereiden en leuke prezi's en werkbladen te maken. Echter vind ik dat helemaal niet erg, de lessen worden er leuker door. Maar aan de hand van een boek zou vlotter gegaan zijn hihi. Wie weet kom ik nog wat boeken lenen Petrusschool! ;).

Onze vakantie in Peru was overigens ook zeer geslaagd maar daar maak ik geen blog over dit keer. Wat ik wel kort wil vermelden is dat we geen last hebben gehad van hoogteziekte (echt een wonder voor mij want ik word altijd ziek hihi) en dat het eten in Peru heerlijk is! De mensen zijn er super aardig en de omgeving is fantastisch! Mijn fotoboek is klaar dus kom hem zeker eens bekijken ;). Peru is een aanrader!

Wish me luck with my new job and everybody is still welcome to visit us!!

Lots of love,
Anouk xxx

  • 18 Augustus 2017 - 20:01

    Neeltje :

    Goed om te horen Anouk!
    Fijn dat jij weer voor de klas mag en wat een bofkonten zijn jouw leerlingen met jou!
    Veel werkplezier!

  • 19 Augustus 2017 - 20:54

    Kim:

    Ik vind het echt zo leuk voor je Anouk! Wat een ervaring rijker ben je dadelijk!
    Je mag trots zijn op jezelf! Ik lees graag hoe je het ervaart daar in groep 3.

    Veel liefs!

  • 22 Augustus 2017 - 15:59

    Sander En Eline:

    Super super super goed!Je mag trots op jezelf zijn!
    Ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt. Houd ons op de hoogte!Xx

  • 03 September 2017 - 20:04

    Jose:

    Eindelijk de tijd genomen om je verslag te lezen,eerlijk gezegd had ik er niet meer aan gedacht,hi,hi.
    Ja ,geweldig dat je een baan als leerkracht hebt.Echt super!!Petje af hoor dat je dat aandurft in het buitenland.En weer super veel werkervaring erbij.
    Heel veel succes met je nieuwe baan.Ik weet zeker dat de kindjes uit jou klas een super juffrouw krijgen.
    Liefs Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 10 Maart 2016
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 12436

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 01 Januari 2018

Emigreren naar Woking, Surrey Engeland

Landen bezocht: