Lockdown! - Reisverslag uit Farnham, Verenigd Koninkrijk van Anouk Heijden - WaarBenJij.nu Lockdown! - Reisverslag uit Farnham, Verenigd Koninkrijk van Anouk Heijden - WaarBenJij.nu

Lockdown!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

30 Maart 2020 | Verenigd Koninkrijk, Farnham

Hoi allemaal,

Wooowww! Is de laatste keer dat ik geschreven heb echt September 2019?! Beetje lang geleden hihi. Maar nu heb ik ineens genoeg tijd om verslagen te typen want, net als jullie, zit ik thuis in lockdown!

Even voor als we later oud en grijs zijn:
Ergens eind 2019 ontstond in Wuhan, China het 'Coronavirus!'. Dit is een soort griep virus waar mensen flink ziek van kunnen worden en vooral oudere mensen of mensen die al ziek zijn kunnen aan het Coronavirus overlijden. Eerst is zo'n ziekte heel ver weg, erg wel maar je leest erover op het nieuws en dan 'vergeet' je het weer. Echter verspreidde deze ziekte zich razend snel waardoor het nu over de hele wereld (letterlijk!) mensen ziek maakt! En dus is zo ongeveer de hele wereld (letterlijk!) in Lockdown. Dat betekent dat mensen wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven. Scholen, restaurants, bioscopen, kroegen, winkels etc zijn allemaal dicht en wanneer men toch de straat op gaat (voor voeding, medicijnen of voor een wandeling) dan moet men proberen om minstens 2 meter afstand van elkaar te houden. Heel raar als mensen met een grote bocht om je heen lopen, alsof je een besmettelijke ziekte hebt...
Wat cijfers van dit moment (maandag 30 maart 2020)
- USA 156.303 besmettingen en 2864 overledenen
- Italy 101.739 besmettingen en 11.591 overledenen
- Spain 85.195 besmettingen en 7340 overledenen
- China 81.470 besmettingen en 3304 overledenen (in China komen weinig nieuwe besmettingen meer bij gelukkig)
- UK 22.141 besmettingen en 1408 overledenen
- Nederland 11.750 besmettingen en 864 overledenen


Ingmar zit al 2 weken thuis, het kantoor is gesloten en iedereen werkt vanuit huis. Ik zit nu voor precies een week thuis. Onze school is open voor de kinderen van oa artsen of psychologen. Deze mensen blijven (natuurlijk) wel werken om zoveel mogelijk mensen gezond the houden en beter te maken. Echter, op het moment, hebben alle ouders andere oplossingen gevonden dus er komen geen kinderen naar school. Wel werken wij vanuit huis en proberen zo goed mogelijk les te geven via online video's en activiteiten. Hiervoor hebben we een online klas gecreeerd via de app: SeeSaw. In deze app kan ik lessen en activiteiten online zetten, kunnen de kinderen deze volgen en de werkbladen maken en vervolgens kan ik de ingevulde werkbladen zien om deze na te kijken en waar nodig extra te helpen.
Nu pas 3 lesjes gedaan maar dat is eigenlijk best leuk om eens te doen. Wel lastig voor de kinderen uit mijn klas want ze zijn pas 5 of 6 jaar oud en ondanks dat ze goed zijn met Ipads en laptops is het volgen van een online les en dan werkbladen online invullen en lezen wat de juf er als reactie op geeft, toch best lastig. Gelukkig zitten de ouders ook thuis, zij mogen ook niet gaan werken, dus ze kunnen de kinderen helpen. Maar dat is toch meer werk dan verwacht, heb nu, na 1 week, al aantal berichtjes gehad waarin ouders aangeven veel respect te hebben voor ons leerkrachten, het geduld dat wij iedere dag hebben en de kennis en skills die we iedere dag aan de leerlingen overdragen. Toch leuk om te horen :).
Echter ook een groot nadeel hieraan, of 2 eigenlijk.
- Omdat ik op een prive school werk hebben de ouders het recht om de laatste term niet te betalen (kinderen zijn immers niet de hele term op school en misschien wel helemaal niet). Hierdoor loopt de school veel geld mis en ze moeten natuurlijk wel gewoon het gebouw onderhouden en ons leerkrachten betalen dus het kost wel geld..
- De ouders doen heel hard hun best maar het is toch anders dan in klas. Het is ook lastiger om aan te sluiten op het niveau van ieder kind. Hierdoor lopen leerlingen toch wel wat vaardigheden en kennis mis en als dat echt lang gaat duren (sommige hier zeggen dat leerlingen pas volgend schooljaar weer naar school zullen gaan) dan hebben deze leerlingen wel een achterstand voor het begin van het nieuwe schooljaar.

Even extra lang 'vakantie' klinkt best leuk en zo de eerste weken heb ik ook genoeg te doen (online lessen voorbereiden, fotoboeken afmaken, huisje opruimen, boek schrijven) maar ik geloof niet dat ik het over 4 weken nog leuk vind en het duurt (zeggen ze) nog wel 10 weken dus...!

Het is ook een extra nadeel omdat ik 2 weken geleden (toen school nog wel open was) een gesprek heb gehad met mijn directeur. Hij heeft mij, al voor de kerst vakantie, gevraagd of ik dingen op papier wil zetten waarvan ik denk dat de school moet verbeteren. Dit vond ik erg gaaf om te doen aangezien ik een duidelijke visie op onderwijs heb en deze school sluit aan op deze visie maar kan er nog veel mee doen. Dus ik heb in januarie en februarie een plan opgezet en dat 2 weken geleden aan mijn directeur laten zien. Hij vond het een heel goed plan, was enthousiast en gaf aan dat er een budget klaar ligt om het plan te gaan realiseren.. Echter (je voelt het misschien al aankomen) als deze Lockdown lang gaat duren en ouders het schoolgeld niet betalen dan gaat dit budget op aan het betalen van ons salaris en het onderhoud van het gebouw...
Dat was even een extra tegenvallen, ik had zo veel zin om aan dit plan te gaan werken! Ik zou zelf in het development team zitten!
Nu maar afwachten wat er nog van het plan terecht komt en wanneer..

Omdat het extra lastig is om elkaar nu te zien (ik zou naar Nederland komen maar dat gaat nu ff niet) doe ik iedereen vanuit dit blog de groetjes en ik mis jullie allemaal en ik hoop dat jullie goed voor jezelf zorgen en ook zoveel mogelijk binnen blijven! Extra groetjes aan mijn opa & oma, zij houden erg veel van onder de mensen zijn maar zitten al heel netjes 3 weken thuis! Ik denk aan jullie opa & oma en ik vind het super goed dat jullie voor de veilige weg kiezen! Hou het vol.

Lieve allemaal, tot snel weer!
Dikke kussss Anouk

  • 31 Maart 2020 - 10:18

    Jackelien :

    Hé lieve schat, tsja in plaats van een leuk reisverslag over ons tripje naar Lissabon, gaat het nu over corona en zitten we thuis op de bank...... gelukkig nu wel alle tijd om te skypen haha. Alle nadelen heb zijn voordelen nietwaar. Laten we de mooie dingen die hier ook uit voort komen niet vergeten, vooral meer aandacht voor elkaar, een opgeruimd huis ;) en niet te vergeten de echt frisse (schone) lucht buiten in de zon.
    Lief van je dat je opa en oma even expliciet noemt. Dikke kus mama

  • 31 Maart 2020 - 10:31

    Pierre Schoemacher:

    Hoi Anouk,
    Idd lang geleden dat we iets van je hebben gelezen. Was daarom extra fijn dat we afgelopen weekend hebben 'ge-housepartied' (raar woord als ik het zo lees) en elkaar weer even hebben kunnen zien en spreken; met alle beperkingen van de techniek, geroezemoes, echo's e.d. daarbij.

    Gaaf dat de directeur je vroeg een soort van verbeterplan te maken, dat het wordt onderschreven, uitgevoerd gaat worden en dat je er dan ook zelf direct bij betrokken mag zijn. Idd nu even afwachten of en zo ja wanneer het uitgerold cq opgepakt gaat worden ivm corona. Maar in ieder geval een bewijs dat de school je waardeert en ook daadwerkelijk iets wil doen met inzichten vanaf de zijlijn', want dat is denk ik wel een belangrijke reden dat je dingen ziet die te verbeteren zijn. Jij kijkt vanuit een ander - Nederlands - perspectief en ziet dingen die een Engelsman niet ziet, gewoonweg omdat hij onderdeel is van 'het systeem'.
    Fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben in Engeland. Wij willen graag snel komen kijken - ik heb sowieso nu al meer dan tijd genoeg en dat wordt alleen maar meer, zoals je weet - maar ook hier gooit corona roet in het eten.

    Enfin, het ga jullie goed. Fijn weer war=t gehoord te hebben en snel tot ziens.
    Groeten van Riet en mij, Lucas en Eline.
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 10 Maart 2016
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 12416

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 01 Januari 2018

Emigreren naar Woking, Surrey Engeland

Landen bezocht: