Ontwikkelingen - Reisverslag uit Woking, Verenigd Koninkrijk van Anouk Heijden - WaarBenJij.nu Ontwikkelingen - Reisverslag uit Woking, Verenigd Koninkrijk van Anouk Heijden - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingen

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

07 Oktober 2018 | Verenigd Koninkrijk, Woking

Hoi allemaal,

wow wat lang geleden dat ik geschreven heb! De tijd heeft zeker niet stil gestaan..
Ondertussen ben ik aan mijn tweede jaar als juffie van year 1 begonnen. Het vorige schooljaar goed afgesloten en heel veel bedankjes gehad van ouders. Altijd fijn om te voelen dat ze het waarderen wat je voor hen en de kids doet.
Op dit moment een klas van 21 leerlingen, heerlijk aantal in vergelijking met de 29 van vorig jaar. Echter 1 leerling in de klas met ernstige gedragsproblemen. Ik heb altijd feeling gehad voor deze kinderen en vind het erg belangrijk dat ook zij zoveel mogelijk bij de groep horen en vooruitgang boeken, echter is dat met deze leerlingen heel erg moeilijk. Hij heeft eigenlijk 1 op 1 begeleiding nodig maar daar is geen geld voor. Ik heb 4 weken geprobeerd om zowel class teacher te zijn als zijn begeleider maar dat koste teveel energie en snoepte teveel tijd van het lesgeven af. Aangegeven dat we hier echt hulp bij nodig hebben maar tot nu toe kunnen ze niets voor ons doen. Dat stomme geld altijd, op deze manier gaat het ten koste van deze leerlingen, van de andere 20 leerlingen in de klas en van mijn energie.. Zet je weer even aan het denken dat het leuk lullen is 'passend onderwijs' maar niet altijd haalbaar in de praktijk.
Hierdoor ben ik meer gaan nadenken over wie ik als juffie ben en wat ik graag wil. Ik wilde altijd heel graag mijn eigen klasje lesgeven, leuke thema's bedenken, leuke lessen voorbereiden en de kids een glimlach op hun gezicht geven. Dat wil ik nog steeds heel graag maar ik begin steeds meer te merken dat ik een stapje verder wil, ik wil dat niet alleen voor mijn eigen klas.. ik wil dat voor de hele school. Op de Petrusschool heb ik een heel goed voorbeeld gehad van een school waarin overleg plaats vindt, waarin leraren zoveel mogelijk op een lijn zitten. Hier in Engeland krijg ik het voorbeeld van hoe het niet moet. Er is heel weinig overleg, er is geen uitwisseling van goede lessen, vele vergaderingen hebben geen doel... en ik begin steeds meer te beseffen dat ik juist wel een doel heb. Dus nu ben ik begonnen met het schrijven van een eigen schoolplan. Ik ben zeker niet van plan hier in Engeland mijn eigen school te gaan beginnen en ik besef ook wel dat het in Nederland geen eitje is om je eigen school te beginnen maar daar doe ik het nog niet voor. Ik wil het op papier hebben zodat ik duidelijk heb wat mijn visie is, waar ik naar op zoek ben en hoe ik denk dat je dit werkelijkheid kunt maken. En ja, in de toekomst wil ik daar dan graag wat mee doen. Adjunct directeur, directeur, eigen school... de tijd zal het me leren.
IK heb hier ondertussen een opleiding gevolgt tot 'Middle leader'. In het Nederlands kun je dan coördinator worden van bijvoorbeeld de onderbouw of van een bepaald vak. Hier in Engeland ben ik nu lees coördinator en daarnaast op weg om onderbouw coördinator te worden. Het leesonderwijs is vrij slecht op onze school dus ik ben aan het uizoeken wat nodig is om het te verbeteren en met welke materialen we dat kunnen aanpakken. Erg leuk om te doen! Een eerste vergadering leiden is wat spannend maar ik weet waar ik het over heb en ik ben zelf enthousiast dus volgens mij heb ik het goed overgebracht.

Ik ben nooit een persoontje geweest dat in de spotlights wil staan, ik hoef zeker niet op een feestje binnen te lopen en dat iedereen stil valt en kijkt. AUB niet ;).
Maar ik wil in mijn vakgebied wel dingen onder de aandacht brengen en durf daarin ook de leiding te nemen, en dat vind ik zelf een hele gave ontdekking.

Nu zijn er veel mensen die vragen 'wanneer kom je dan terug naar Nederland?' Daarop kan ik nog geen antwoord geven.. het heeft er even naar uitgezien dat we misschien naar Duitsland zouden verhuizen (daar zou Ingmar een rol kunnen gaan vervullen binnen hetzelfde bedrijf) maar die functie is uiteindelijk opgeheven dus dat ging niet door. Toen was er een toenadering van een bedrijf uit Nederland maar die konden Ingmar niet bieden wat hij vraagt (qua functie).
Dus op dit moment weten we nog niet wat de toekomst gaat brengen. Ingmar heeft het erg goed naar zijn zin op kantoor en krijgt veel mogelijkheden (is nu bijvoorbeeld met een project voor China bezig en daar werkt hij aan samen met 'de baas'. Goede manier om te laten zien wat je in je hebt!).
Wat wil ik? Ik wil wel graag terug naar Nederland, ik mis mijn familie en vrienden steeds meer maar ik wil niet hals over kop terug. Er moeten goede opties zijn qua werk en woning. En op dit moment ben ik mezelf ook goed aan het ontwikkelen op school dus we nemen de tijd.
Wat houdt dat in? Dat weten we zelf ook niet. Ons huur contract verloopt op 13 april en we kunnen nog niet zeggen of we het dan weer verlengen of dat dat het moment is waarop we terug komen. We kijken even wat de tijd ons brengt. Dus iedereen is van harte uitgenodigd om bij ons langs te komen :). Londen is mooi rond de kerst periode!

Ik kan nog een boel meer vertellen maar dan wordt het verhaal wel erg lang.

Ik zal proberen er niet weer zolang tussen te laten zitten.
Tot snel kusssss

  • 07 Oktober 2018 - 16:47

    Anke:

    Genoten van jouw gedachtes en plannen !!!
    Kom maar op met t volgende verslag, heerlijk om te lezen.
    Klinkt heel verleidelijk kerst in Londen

  • 08 Oktober 2018 - 06:50

    Maaike:

    Mooi verslag Anouk! Heel duidelijk allemaal. ik snap je frustratie over passend onderwijs heel goed. Het blijft lastig om iedereen te geven wat hij nodig heeft.
    Groet van de Petrusschool! Maaike

  • 08 Oktober 2018 - 09:38

    Jose:

    Wat goed zeg,dat je zo bezig bent met het belang van goed onderwijs!!!
    Ik zie het nog wel gebeuren dat er in de toekomst kinderen naar school gaan die werken met de onderwijsmethode die ontwikkeld is door Anouk vd Heijden.!!! Zou geweldig zijn.
    Heel veel succes met al je dromen en plannen.
    Liefs van jose

  • 09 Oktober 2018 - 07:08

    Wim:

    Hoi Anouk
    Ik dacht ik zal eens reageren, ik vind het wel mooi als mensen zo gedreven zijn.
    goed dat je actie onderneemt en niet wat veel mensen doen ( wat is het toch niks) en zelf er niets aan doen!!
    Wat ook wel belangrijk is dat je wel merkt dat je het samen moet doen, zoals je op de Petrusschool hebt ervaren.
    je kunt de wereld niet in je eentje veranderen.
    ze zitten daar al met de Brexit en daar komt Anouk nog even bij, dat gaat teveel worden voor die traditionel engelsen.
    Maar laat je werk ook weer niet 24 uur van de dag je leven zijn, er is nog meer leuks.
    ik begreep dat jullie een leuke vakantie gehad hebben met een mooie rondreis door 'n stuk Canada.
    goed om te horen.
    en wat de toekomst brengt wie zal het zeggen,
    'n keer ergens ja/nee tegen zeggen heeft vaak meer effect op de toekomst dan een jaar hard werken.
    groetjes en veel plezier, ( met je werk en met je vrije tijd) Wim

  • 11 Oktober 2018 - 07:26

    Judith:

    Hej Anouk,

    wat een enthousiast verhalen. kansen krijgen, jij bent van kansen creëren. Super dapper dat je dat ook aan de andere kant van de zee probeert. Hopelijk hebben ze er daar oren naar, zo niet dan heb je je goed voorbereid voor een vervolgstap in NL.
    Succes daar en tot snel in NL of Woking.

    kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 10 Maart 2016
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 12412

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 01 Januari 2018

Emigreren naar Woking, Surrey Engeland

Landen bezocht: